Benefietconcert

Overal waar de klank van muziek is, voelen mensen van alle rangen en standen en uit alle windstreken zich met elkaar verbonden. En in het kader van dit benefietconcert geldt dit al helemaal voor alle muziekliefhebbers van Oost tot West. Op zondag 9 december speelde symfonieorkest Jacob Obrecht, in samenwerking met de stichting Ania-Support, het WéViGé en Tante Louise-Vivensis de sterren van de hemel met de bekendste en meest geliefde stukken uit alle delen van Europa.

Het werd een licht en vrolijk programma vol meeslepende, romantische en opwindende composities. Het grootste deel van het concert stond in de zwierige sfeer van het Wenen van Johan Strauss. En wie kan die sfeer beter op het toneel zetten dan de grote ster van deze middag: Marjon Lambriks!  Ze is nog steeds dé Nederlandse diva van de operette- en operamuziek en iedereen kent haar van de talloze optredens in binnen- en buitenland. Ze zong bij de Staatsoper o.l.v. Herbert von Karajan in diverse opera-uitvoeringen en ook schitterde ze naast Pavarotti. De liederen van o.a. Johann Strauss junior die ze ten gehore zal brengen, zullen ongetwijfeld het hoogtepunt vormen van een warm en gloedvol winterconcert met grenzeloze muziek.

poster-benefiet_web

Foto’s

Recensie

Recensie uit BN DeStem van maandag 10 december 2012

In de voetsporen van André Rieu….

In de sfeer van de beroemde concerten van André Rieu, waarin populair klassieke muziek dichter bij het publiek wordt gebracht, gaf het Symfonieorkest Jacob Obrecht gistermiddag een Benefietconcert in de Stoelemat. De romantische aankleding in Weense galakleding van de musici, het wervelende,optreden van walsende danspaartjes en de sympathieke presentatie door Peter Witjes. De bijdrage van sopraan Marjon Lambriks en vooral de programmakeuze gaven de stampvol-le Zaal toeschouwers de illusie dat het werkelijk om een feestelijk galaconcert van de beroemde Limburger ging.

Dit mag vooral toegeschreven worden aan het verrassende optreden van Jacob Obrecht zelf. Of het nu door het goede doel was dat deze amateurmusici stimuleerde om werkelijk het beste van zichzelf te laten horen of dat het de inspirerende leiding van dirigent Carlo Nabbe was, vaststaat dat Jacob Obrecht zich presenteerde als een orkest van stijgend niveau. En als een volwaardig begeleider van solisten. Deze solisten bleek het orkest naast Lambriks ook zelf voorhanden te hebben. Carine van der Spuij speelt al ruim 18 jaar als klarinettist bij het Jacob Obrecht en liet zich nu horen als prima soliste In het beroemde Adagio uit Mozarts enige klarinetconcert. Nabbe koos voor een erg langzame uitvoering maar dit bood van der Spuij de ruimte haar warm innerlijk beleven van deze lieflijke muziek overtuigend te laten horen. En ook al was in het orkest door de doorzichtigheid van deze muziek iedere kleine oneffenheid wel hoorbaar, de verfijnde fragiele vertolking zorgde voor de juiste tedere interpretatie. Nabbe zelf was á la Rieu te horen in de beroemde Méditation van Massenet. Ondanks het feit dat de intonatie niet altijd honderd procent was, wist Nabbe in knap samenspel met het orkest de zaal te betoveren. Een komisch maar ook goed gespeelde keuze was Der alte Brummbär van Fucik door fagottist Rinus Schetters, al ruim 30 jaar orkestlid.

De grote trekker tijdens dit concert was natuurlijk de sympathieke belangeloze bijdrage voor het goede doel van Lambriks. Haar vibrato klonk soms wat onnatuurlijk geforceerd in Oh, mio Babbino Caro maar zij bleek nog steeds de koningin van de operette te kunnen zijn. De allerhoogste noten zou ze echter beter voor jongere zangeressen kunnen laten liggen.

Monique Meeuwisse-van Genk

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

X