Siebe Worte Jesu am Kreuz

Symfonieorkest Jacob Obrecht zorgde voor een passende paassfeer met een prachtig en gevoelvol Passieconcert van César Franck: Die Sieben Worte Jesu am Kreuz. Samen met het West Brabants Gemengd Koor uit Oudenbosch en vier solisten werd dit unieke passieconcert tweemaal uitgevoerd. Dit concert was niet alleen bijzonder, omdat het zo mooi paste in de passietijd, maar ook omdat het nog niet zo erg lang wordt uitgevoerd. Franck voltooide dit werk weliswaar al in 1859, maar in 1954 kwam het pas boven water in de universiteitsbibliotheek van Luik. Daarna duurde het nog tot 1977, voordat het voor het eerst werd gespeeld. Maar vanaf dat moment werd het ook als een van de meest meeslepende passiestukken beschouwd. De titel Die Sieben Worte Jesu am Kreuz verwijst naar de zeven wanhoopskreten die Jezus volgens de Bijbel slaakte, toen hij aan het kruis hing. Het is een indringend werk met een hartstochtelijk romantische maar tevens harmonische compositie en hoewel de verbeelding van het lijden van Christus centraal staat, is het eerder een meditatief dan een dramatisch stuk.

Behalve dit passieconcert van César Franck speelde het orkest ook de stemmige Pavane pour une Infante Défunte van Maurice Ravel. Daarnaast voerde het speciale strijkkwartet van het orkest enkele delen uit van een ander passieconcert: Die Sieben Worte Jesu am Kreuz van Joseph Haydn. Het geheel stond onder leiding van dirigent Carlo Nabbe. Dit passieconcert was een prachtige sfeermaker en de immens gevoelige muziek bracht iedereen in een ingetogen paasstemming.

Opmaak passieconcert_1

Recensie

Recensie uit BN DeStem van maandag 25 maart 2013

Indrukwekkend passieconcert

Wie zondagmiddag ondanks de kou toch naar de Lourdeskerk was gekomen, kon er genieten van een stemmig passieconcert. Symfonieorkest Jacob Obrecht bracht het publiek in passende Palmzondag-sferen met Die sieben Worte Jesu am Kreuz. Het concert opende met Joseph Haydn. Een eigen strijkkwartet uit SJO speelde Inleiding en Sonate 6 uit zijn Sieben Letzte Worte. Een moedige exercitie, zo aan het begin van de middag. De strijkers raakten de intieme sfeer van de muziek trefzeker, ondanks kleine mankementjes qua zuiverheid en ritmiek. Geleid door Carlo Nabbe trad daarna het orkest aan met Pavane pour une Infante Défunte van Maurice Ravel. Op papier leek dit stuk buiten het programma te vallen, maar door de serene en dromerige toon paste het wonderwel. Hulde aan de hoorn bij het begin en complimenten voor het ijle slot.

Samen met het West Brabants Gemengd Koor uit Oudenbosch, ingestudeerd door Christ Vergouwen, klonken tot slot Die Sieben Worte van César Franck. Met eenvoudige muzikale middelen tekent deze componist de emotie en inhoud van de afzonderlijke kruiswoorden, die hij met andere teksten versterkt. Zijn lyrische melodieën en mooie harmonieën houden het geheel toegankelijk, ook al leidt hij de luisteraar van stille inkeer naar luide dramatiek. Bassolist Ton de Kort zong niet alleen mooi bij Sitio (Woord 6), hij onderging ook gelaten en stil de opzwepende spot van Si tu es Rex Judaeorum. En tenor Joost van der Wulp glansde in de halsbrekende hoogten bij Pater, in manus tuas (Woord 7). Koor en orkest waren prima op hun muzikale taak berekend: de kern van Francks compositie werd tot in het bot geraakt. Hoe verklaar je anders de lange stilte bij uitvoerders én publiek na Consummatum est? De spelers en zangers, attent aangevoerd door een zeer inspirerende Carlo Nabbe, leken door het concert in hun muzikaliteit te groeien, alsof ook zij door de passiesfeer waren geraakt. Indrukwekkend. Overigens, van mij mag Symfonieorkest Jacob Obrecht het zo blijven doen: stukken brengen die de spelers technisch aankunnen, zodat ze echt aan muziek maken toekomen!

Annemiek Vogels

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

X