Mozart, Beethoven & Schubert

Zaterdag 26 mei 2012 in Sint Martinuskerk in Halsteren

Met Pinksteren werd behalve de christelijke herdenking van de neerdaling van de H. Geest ook het begin van de zomer gevierd en Symfonieorkest Jacob Obrecht greep de pinksterzaterdag dan ook aan, om een sprankelend zomers concert te brengen: Een Romantisch Drieluik. In dit romantische drieluik stonden de drie grote meesters uit de Romantiek centraal: Mozart, Schubert en Beethoven en het orkest koos deze keer voor bijzondere zonnige werken van Mozart en Schubert en de gedragen, glorieuze ouverture van Beethoven.

Van Mozart stond het vrolijke en lieflijke Concert voor fluit, harp en orkest KV 299 op het programma. Voor dit concert waren twee speciale solistes uitgenodigd: Maaike van der Heijdt, fluitiste en Sabien Canton, harpiste. Beiden zijn zowel uitvoerend als docerend musicus en treden al jaren met veel succes op in orkesten en ensembles. Maaike van der Heijdt, zowel docerend als uitvoerend musicus, werkt al jaren samen met pianist en koordirigent Ted van der Heijdt. Zij hebben een groot deel van de werken voor fluit en piano op het repertoire staan en onlangs een cd uitgebracht met Franse en Italiaanse muziek. Ook vormt zij een duo met de Zeeuwse pianist/organist Rien Balkenende en ze heeft een lesmethode ontwikkeld die kinderen en volwassenen wegwijs maakt in de wereld van 4 eeuwen fluitmuziek. Sabien Canton, docente harp en ook uitvoerend musicus, is als eerste harpiste verbonden aan het Zeeuws Orkest en speelt regelmatig bij het Brabants en het Noord Nederlands Orkest. Ze concerteert ook veel met het Duo Plus, TriDali en het Segoviakwintet. De liefde voor haar instrument wil ze graag overbrengen en daarom schreef ze de succesvolle harpmethode Harpologie, die al in vier talen is vertaald.

Het orkest speelde na Mozart de Derde Symfonie in D-dur van Schubert: een onstuimige en blije symfonie die geheel past in de zomerse pinkstersfeer en met de glorieuze Egmont Ouverture van Beethoven (gebaseerd op het werk van Goethe die verhaalt over de Nederlandse graaf Van Egmond en diens tragische einde) volgde er een plechtig gedragen slot. Voor de liefhebber van romantische muziek was dit concert een ware uitdaging.

JacobObrecht_small

Recensie

Recensie uit BN DeStem van dinsdag 29 mei 2012

Jacob Obrecht maakt belofte helemaal waar
Alhoewel met de Weense Klassieken (1750-1830) doorgaans Haydn, Beethoven en Mozart bedoeld worden, kan Schubert ook tot deze groep gerekend worden. Het symfonieorkest Jacob Obrecht bracht een concert waarin Beethoven, Mozart én Schubert centraal stonden en heeft daarmee dus een ‘Klassiek’ drieluik gepre-senteerd. Jacob Obrecht zelf noemde dit concert echter Romantisch Drieluik. Het orkest heeft hoor-baar niet naar de stijlperiode willen verwijzen maar naar de muzikale interpretatie. Door het in de aankondiging beloofde romantische tintje vormde het concert zaterdagavond in de Sint Martinuskerk een heerlijk ontspannen afsluiting van een prachtige zonovergoten dag.

De belofte dat het Concert voor harp, fluit en orkest van Mozart het klapstuk van de avond zou worden, heeft Jacob Obrecht eveneens waargemaakt. Dit nadat het orkest met de Egmont Ouverture van Beethoven zich door de bevlogen dirigent Carlo Nabbe in een expressieve vertolking vol passie had laten meeslepen in de thema’s rond tragiek en overwinning. Een enkel dissonant nootje deed hieraan nauwelijks afbreuk. De overstap naar de subtielere en doorzichtigere muziek van Mozart maakte het orkest moeiteloos. Het eerste lokte een spontaan applaus uit, hetgeen de dirigent de opmerking ontlokte dat het tweede deel nog mooier zou worden. Deze belofte werd zo intens waargemaakt dat het publiek na dit deel in trance verkeerde en vergat te klappen. Een komische blik van de dirigent loste dit op.

Bij Mozart zaten de musici hoorbaar op het puntje van hun stoel om de uitstekende solisten te begeleiden. Fluitiste Maaike van der Heijdt, die in het Allegro technisch al knap speelde maar muzikaal nog wat stug bleef kwam in het tweede deel pas echt los. Zij vormde een prima duo met Sabien Canton, een harpiste die met sierlijke élégance een indrukwekkend intens spel liet horen. Aan dit succes van de uitvoering van de Mozart compositie kon het orkest na de pauze met Schubert nauwelijks nog iets toevoegen.

Monique Meeuwisse

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

X